STEM-проєкт. Будуємо модель клітини

Автор Дмитренко Аліна Василівна

Вікова категорія учнів (вихованців): 7 клас

Предмети: біологія (учні вивчають будову клітини, органели, їхні функції), хімія (з чого складаються клітинні структури: вода, білки, жири, вуглеводи), фізика (при обговоренні мікроскопії, світла, збільшення, оптичних явищ).

Актуальність проєкту (уроку)

  1. Клітина — основа життя.
Вивчення клітини є фундаментом сучасної біології, адже саме з неї починається розуміння будови та функціонування всіх живих організмів.
  2. Формування наукового світогляду. Учні усвідомлюють, що навіть найскладніші живі істоти складаються з дрібних, але організованих структур — клітин.
  3. Розвиток просторового мислення та креативності. Створення моделі допомагає краще засвоїти розташування органел, їхні функції, перетворює абстрактні поняття на наочні образи.
  4. Інтеграція STEM-освіти. Урок поєднує знання з біології, фізики, хімії, математики, технологій та інженерії. Це сприяє розвитку міжпредметних зв’язків і підготовці до реального життя, де знання різних наук тісно переплітаються.
  5. Розвиток навичок 21 століття. Учні працюють у командах, розвивають критичне мислення, комунікацію, уміння планувати і презентувати результати своєї діяльності.

Стислий опис проєкту (уроку)

Учні ознайомлюються з основними частинами клітини та їхніми функціями, а потім у групах створюють об’ємну модель рослинної або тваринної клітини з підручних матеріалів. Під час роботи вони застосовують знання з біології, технологій, інженерії та математики, розвиваючи креативність, просторове мислення й навички командної роботи.

Очікувані результати проєкту (уроку)

  • учні пояснюють будову та функції основних органел клітини;
  • розрізняють рослинну та тваринну клітину;
  • розробляють макет клітини, добирають відповідні матеріали;
  • створюють модель клітини, що відображає її внутрішню організацію;
  • експериментують з формами, кольорами, текстурами;
  • застосовують знання з хімії, фізики, технологій;
  • використовують сучасні технологічні інструменти (3D- моделі, презентації, відео);
  • планують роботу за етапами - від проєктування до представлення результатів;
  • усвідомлюють значення клітини як основної одиниці всього живого;
  • проявляють інтерес до науково - дослідницької діяльності.

Складові STEM-проєкту, зміст діяльності учнів

S – Science (наука): Вивчення будови клітини, функції органел.

T – Technology (технології): Використання цифрових інструментів (презентації, 3D-моделювання або відео).

E – Engineering (інженерія): Створення моделі клітини з підручних матеріалів або конструкторів.

M – Math (математика): Пропорційність органел, обчислення площі/об’єму моделі, співвідношення.

Обладнання, необхідне для реалізації проєкту (уроку)

  • картон, пластилін, кольоровий папір, клей, ножиці
  • підписані картки з назвами частин клітини
  • слайди з будовою клітини
  • підручник, телефон.

Діяльність після виконання проєкту (уроку)

  • використовують набуті навички при вивченні наступних тем (“Тканини”, “Органи живих організмів”);
  • оформлюють мінівиставку моделей;
  • створюють коротке відео - захист чи цифрову презентацію свого проєкту;
  • презентують результати у класі.

Використані ресурси

  1. Підручник з біології для 7 класу (автори: Остапченко Л.І., Балан П.Г. та ін.).
  2. Дидактичні матеріали та роздаткові картки “Будова клітини”.
  3. Інтерактивні 3D-моделі клітини (сайти: Bioman Biology, CellsAlive, Learn Genetics).
  4. Відео з YouTube / освітніх платформ:
  5. “Будова клітини” (На Урок, Learning.ua).
  6. Програми та онлайн-інструменти для створення моделей: Canva, PowerPoint 3D, Tinkercad, Paint 3D.
  7. Науково-популярні статті про клітину (сайти: Naukovo.com, Wikipedia, Khan Academy).

Поділитися: