STEM-урок. Кишенькові гроші – це свобода чи відповідальність
Автор Овчаренко Неля Євгенівна
Вікова категорія учнів 8 клас
Предмет Підприємництво і фінансова грамотність
Актуальність уроку. Підвищення рівня фінансової грамотності – це ключ до досягнення підприємницького успіху, фінансової безпеки та добробуту. Формування в учнів розуміння поняття “кишенькові гроші” та роль особистих фінансів у житті підлітка розвиває вміння відповідально ставитися до грошей, планувати витрати та визначати пріоритети.
Виховання фінансової грамотності сприяє ощадливості, умінню приймати зважені рішення щодо витрат і заощаджень.
Мотивація учнів до самостійності та відповідальності у фінансових питаннях забезпечить їхню активну участь у формуванні сімейного бюджету.
Очікувані результати уроку
Учень / учениця:
- розрізняє поняття “свобода” і “відповідальність” у використанні коштів;
- пояснює, що таке кишенькові гроші та яку роль вони відіграють у житті підлітка;
- уміє аналізувати власні витрати та визначати, які з них є необхідними, а які - імпульсивними;
- знає способи ефективного витрачання та заощадження грошей;
- розуміє, як можна заробляти власні гроші відповідно до віку та законодавства;
- усвідомлює, який внесок може робити в сімейний бюджет;
- формує власну позицію щодо того, що означає бути фінансово відповідальною особистістю.
Стислий опис уроку
Крок 1. СТАРТУЄМО.
Поміркуйте та дайте відповіді на запитання.
- Чи справді гроші дають свободу, чи навпаки — вимагають відповідальності?
- Як навчитися витрачати гроші розумно?
- Чи можна заробляти самостійно і навіщо це потрібно?
- І головне — який внесок кожен із нас робить у бюджет своєї родини?
Крок 2. ВХОДЖЕННЯ В ТЕМУ.
Працюємо з висловлюванням КУРТА ВОННЕГУТА: «Сів у човен – пливи сам”.
-Як гадаєте, у висловлюванні йдеться лише про самостійність чи й про відповідальність? Поясніть свою відповідь.
-Як цитата пов’язана з темою уроку «Кишенькові гроші…»?
Довідка. Курт Воннеґут — письменник-фантаст, вважається одним з найбільш видатних американських письменників XX століття.Знання в галузі хімії, математики, природничих наук спричинили особливу зацікавленість Воннеґута проблемами технології, наукового прогресу та його наслідків, що відобразилося в його творчості. У 1995 році Курт Воннегут виголосив промову перед випускниками Массачусетського університету, що залишається актуальною досі. Ці рядки варто перечитувати час від часу, щоб нагадати собі про красу, любов і про те, що дійсно цінно. (ЧИТАЄМО ПРОМОВУ)
Крок 3. РОЗМІРКОВУЄМО.
-Прослухайте уривок усесвітньо відомої пісні гурту ABBA — “Money, Money, Money”. Пісня показує, що гроші можуть здаватися шляхом до щастя.
-Як ви розумієте слова “in a rich man’s world”?
-Чи справді гроші роблять людину щасливою?
-Як ви думаєте, чому люди так прагнуть грошей?
- Але чи справді гроші вирішують усе?
Ви теж маєте свої гроші — кишенькові. Це, можливо, не багатство, але саме з них починається ваша фінансова самостійність.
Тема ставлення до грошей хвилювала людей у всі часи. Ще в XIX столітті письменник Чарльз Діккенс створив образ людини, для якої гроші стали головним змістом життя, — старого Скруджа, персонажа повісті “Різдвяна пісня в прозі”.
Читаємо фрагменти із цього твору.
- Чи можна назвати Скруджа щасливим?
- Що втратила ця людина, маючи все?
- Чи не стаємо ми схожими на нього, коли забуваємо про справжні цінності?
Як і Скрудж, ми маємо зробити свій вибір: бути байдужими до грошей або навчитися керувати ними розумно.
Як навчитися користуватися грошима так, щоб вони приносили не лише задоволення, а й користь?
Крок 4. ПІЗНАЄМО «Кишенькові гроші: використовуємо мудро».
Аналізуємо ставлення до кишенькових грошей, їх витрати (робота в групах).
Учні виконують завдання в підручнику: опитати учнів групи: скільки і на що витрачають вони кишенькових грошей за місяць, побудувати діаграму і порівняти з відповідними дослідженнями, які провели британські підлітки (є у підручнику). Коротка презентація результатів.
Крок 5. ПРАКТИКУЄМО.
1.Учням потрібно перейти за QR-кодом і переглянути комікс «Розмова про кишенькові гроші» (діалог підлітків) . Необхідно продовжити розмову Олени й Сашка, використовуючи інформацію із зображень.
- Що міг відчувати хлопець після імпульсивних витрат, коли згадав про свою велику фінансову мету (наприклад, нові навушники)?
-Яке слово найкраще опише його емоції?
-Яку конкретну пораду Олена могла б дати Сашкові?
2. Практикум «Задачки про кишенькові гроші» ( робота в зошиті).
Завдання. Сформулюйте “золоте правило” використання кишенькових грошей. Намалюйте його у вигляді пікторгами.
Крок 6. ДОСЛІДЖУЄМО.
Учні складають список своїх щоденних витрат.
Чи вистачає ваших кишенькових грошей на всі потреби?
Скорегуйте свої витрати відповідно до порад.
Крок 7. ДИСКУТУЄМО «Як можна заробляти і навіщо це робити».
Хороший спосіб збільшити кількість кишенькових грошей – заробити.
Обговорення варіантів заробітку. Обмін власним досвідом (допомога сусідам на присадибній ділянці, ремонт велосипедів, продаж овочів та фруктів з власного господарства, прибирання, миття авто, створення виробів «хенд мейд», вирощування квітів, клінінгові послуги тощо). Заробити власні гроші допоможе фантазія і винахідливість.
Крок 8. ПІДСУМОВУЄМО «Мій внесок у бюджет родини».
“Сімейний” банк допомоги — це не лише гроші, а й те, як ми розподіляємо свій час, уміння й турботу про інших. Розберіть “купюри часу” по 5 хвилин, 10 хвилин, 1 годині. “Вкладіть” ці купюри у відділення, куди найчастіше інвестуєте свої сили вдома: допомога батькам, прибирання, догляд за братом / сестрою, приготування їжі тощо. Ваші відповіді допоможуть вам побачити, що навіть маленькі дії можуть приносити великі результати.
|
Сімейний банк допомоги |
догляд турбота
підтримка
порядок увага
Крок 9. РЕФЛЕКСУЄМО.
Сьогодні ми говорили про кишенькові гроші і вчилися розумно ними розпоряджатися. Це важливий урок до того, щоб ви стали успішними.
Але пам’ятаймо: фінансова грамотність — це не лише про гаманець. Це частина великої родинної турботи. Саме в родині ми вчимося цінувати працю й розуміти, що таке справжня підтримка. Наші гроші завжди мають служити нашому щастю, а щастя починається з міцного тилу й рідних людей поруч.
Рефлексія “Гаманець мрій”
Виберіть, що сьогодні “лежить” у вашому уявному гаманці після уроку:
- Монета мудрості — я сьогодні зрозумів / зрозуміла щось нове про гроші.
- Купюра досвіду — поділюся з батьками чи друзями тим, що дізнався / дізналася.
-Чек на роздуми — залишилося питання, над яким хочу подумати.
-Дріб’язок емоцій — урок подарував гарний настрій і цікаві думки.
Крок 10. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ «Народна мудрість».
Доберіть цікаві прислів’я, мудрі вислови про гроші.
|
Складові STEM-уроку |
Зміст діяльності учнів |
|
S (природничі науки) |
Обговорення варіантів заробітку. Обмін власним досвідом (допомога сусідам на присадибній ділянці, продаж овочів та фруктів з власного господарства, прибирання, миття авто, вирощування квітів, клінінгові послуги тощо |
|
T (технології, інформатика) |
Робота з QR-кодом, створення «Сімейного банку допомоги». |
|
R(читання+письмо) |
Робота з висловлюванням, читання уривку твору «Різдвяна пісня», робота з підручником та формулювання висновків у зошиті; творче домашнє завдання «Народна скарбничка» |
|
E (інжиніринг) |
Обговорення варіантів додаткового заробітку: ремонт велосипедів, створення виробів «хенд мейд» тощо. |
|
A (мистецтво) |
Творча робота з коміксами, слухання та обговорення пісні гурту ABBA — “Money, Money, Money”. |
|
М (математика) |
Обчислення витрат кишенькових грошей, побудова діаграм, практикум «Задачки про кишенькові гроші». |
Обладнання, необхідне для проведення уроку:
Підручник для 8 класу «Підприємництво та фінансова грамотність», робочий зошит для учнів, смартфон для обчислень та зчитування QR-коду; закодовані комікси, демонстраційні малюнки «Сімейний банк допомоги», дидактичні матеріали про КУРТА ВОННЕГУТА, текс повісті «Різдвяна пісня в прозі», відеозапис пісні гурту ABBA — “Money, Money, Money”, Інтерактивна панель.
Діяльність після уроку: учні виконують творчі завдання
- Створюють поради для ровесників “Як не витратити все відразу”.
-Працюють над мініпроєктом “Як ти використовуєш кишенькові гроші”
-Уміють цінувати гроші, розумно витрачати кишенькові кошти та заробляти власні фінанси відповідно до свого віку.
Використані ресурси:
Розробки уроків за підручником «Підприємництво та фінансова грамотність» для 8 класу (Автори : Стеценко І.Б., Андрусич О.О.).
Електронний ресурс: https://www.svitdovkola.org/metodic/pfg8/rozdil2/10