Автор Дмитренко Аліна Василівна
Вікова категорія учнів (вихованців): 7 клас
Предмети: біологія (учні вивчають будову клітини, органели, їхні функції), хімія (з чого складаються клітинні структури: вода, білки, жири, вуглеводи), фізика (при обговоренні мікроскопії, світла, збільшення, оптичних явищ).
Актуальність проєкту (уроку)
- Клітина — основа життя. Вивчення клітини є фундаментом сучасної біології, адже саме з неї починається розуміння будови та функціонування всіх живих організмів.
- Формування наукового світогляду. Учні усвідомлюють, що навіть найскладніші живі істоти складаються з дрібних, але організованих структур — клітин.
- Розвиток просторового мислення та креативності. Створення моделі допомагає краще засвоїти розташування органел, їхні функції, перетворює абстрактні поняття на наочні образи.
- Інтеграція STEM-освіти. Урок поєднує знання з біології, фізики, хімії, математики, технологій та інженерії. Це сприяє розвитку міжпредметних зв’язків і підготовці до реального життя, де знання різних наук тісно переплітаються.
- Розвиток навичок 21 століття. Учні працюють у командах, розвивають критичне мислення, комунікацію, уміння планувати і презентувати результати своєї діяльності.
Стислий опис проєкту (уроку)
Учні ознайомлюються з основними частинами клітини та їхніми функціями, а потім у групах створюють об’ємну модель рослинної або тваринної клітини з підручних матеріалів. Під час роботи вони застосовують знання з біології, технологій, інженерії та математики, розвиваючи креативність, просторове мислення й навички командної роботи.
Очікувані результати проєкту (уроку)
- учні пояснюють будову та функції основних органел клітини;
- розрізняють рослинну та тваринну клітину;
- розробляють макет клітини, добирають відповідні матеріали;
- створюють модель клітини, що відображає її внутрішню організацію;
- експериментують з формами, кольорами, текстурами;
- застосовують знання з хімії, фізики, технологій;
- використовують сучасні технологічні інструменти (3D- моделі, презентації, відео);
- планують роботу за етапами - від проєктування до представлення результатів;
- усвідомлюють значення клітини як основної одиниці всього живого;
- проявляють інтерес до науково - дослідницької діяльності.
Складові STEM-проєкту, зміст діяльності учнів
S – Science (наука): Вивчення будови клітини, функції органел.
T – Technology (технології): Використання цифрових інструментів (презентації, 3D-моделювання або відео).
E – Engineering (інженерія): Створення моделі клітини з підручних матеріалів або конструкторів.
M – Math (математика): Пропорційність органел, обчислення площі/об’єму моделі, співвідношення.
Обладнання, необхідне для реалізації проєкту (уроку)
- картон, пластилін, кольоровий папір, клей, ножиці
- підписані картки з назвами частин клітини
- слайди з будовою клітини
- підручник, телефон.
Діяльність після виконання проєкту (уроку)
- використовують набуті навички при вивченні наступних тем (“Тканини”, “Органи живих організмів”);
- оформлюють мінівиставку моделей;
- створюють коротке відео - захист чи цифрову презентацію свого проєкту;
- презентують результати у класі.
Використані ресурси
- Підручник з біології для 7 класу (автори: Остапченко Л.І., Балан П.Г. та ін.).
- Дидактичні матеріали та роздаткові картки “Будова клітини”.
- Інтерактивні 3D-моделі клітини (сайти: Bioman Biology, CellsAlive, Learn Genetics).
- Відео з YouTube / освітніх платформ:
- “Будова клітини” (На Урок, Learning.ua).
- Програми та онлайн-інструменти для створення моделей: Canva, PowerPoint 3D, Tinkercad, Paint 3D.
- Науково-популярні статті про клітину (сайти: Naukovo.com, Wikipedia, Khan Academy).