Автор Юрій Колісник
Вікова категорія учнів 7 клас
Предмети історія + математика + інформатика + географія
Актуальність уроку.
- Формування міжпредметних зв’язків. Учні не лише вивчають історичні події, а й застосовують знання з географії (визначення територій, торгових шляхів), математики (обчислення часу, масштабів, економічних показників), технологій (створення моделей міст, карт, інтерактивних проєктів), інформатики (візуалізації даних, створення презентацій, VR-турів).
- Розвиток критичного мислення і дослідницьких навичок. Учні аналізують джерела, порівнюють дані про розвиток Київської Русі, її економічні та культурні зв’язки з іншими державами, роблять власні висновки.
- Підвищення пізнавального інтересу до історичної науки. Через використання STEM-технологій (інтерактивних карт, 3D-моделювання давніх міст, роботизованих демонстрацій торгівельних шляхів тощо) учні краще розуміють складні історичні процеси.
- Розкриття практичної значущості історії. Розуміння організації державного управління, економіки, дипломатії Київської Русі допомагає осмислити сучасні політичні та соціальні процеси.
- Формування цілісного бачення історії як системи. STEM-підхід допомагає побачити Київську державу не лише як історичний факт, а як результат взаємодії природних умов, технологій, науки, культури та людської діяльності.
Стислий опис уроку
Усі учні об’єднані в групи. Кожна група отримує індивідуальне завдання.
Група 1 — Історики:
- Створюють хронологічну шкалу розвитку Київської держави (від Кия до Ярослава Мудрого).
- Визначають головні події та правителів.
Група 2 — Географи:
- Досліджують торгівельні шляхи («із варяга у греки»).
- Використовуючи Google Maps, вимірюють орієнтовну відстань між Києвом і Константинополем, роблять висновок про складність подорожі.
Група 3 — Інженери:
- Аналізують, як могли будуватися дерев’яні фортеці (дитинець, стіни, брами).
- Моделюють просту фортецю Києва із підручних матеріалів або в 3D-програмі (Tinkercad).
Група 4 — Математики-аналітики:
- Розраховують, скільки часу займала подорож з Києва до Константинополя човном (приблизна швидкість руху — 6 км/год, відстань — 1500 км).
Формула: t = s/v.
→ Відповідь: близько 250 годин ≈ 10–11 днів без зупинок. - Обговорення: які природні труднощі могли впливати на шлях?
Очікувані результати уроку.
Учні зможуть:
- Пояснити процес об’єднання східнослов’янських земель навколо Києва.
- Назвати головних правителів і їх досягнення.
- Побудувати просту хронологічну шкалу подій із використанням цифрових технологій.
- Виконати інженерно-математичне завдання (розрахунок відстаней, торгових маршрутів тощо).
- Зробити висновки про роль Київської держави у розвитку Європи.
Складові STEM-проєкту, зміст діяльності учнів
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Обладнання, необхідне для реалізації уроку
- Комп’ютер / інтерактивна дошка.
- Google Maps або історична карта Київської Русі.
- Онлайн-інструменти: Canva, Tiki-Toki, Genially або Google Jamboard.
- Канцелярське та вимірювальне приладдя.
Презентація результатів
- Кожна група коротко представляє свої висновки.
- Обговорення: які знання з математики, географії, техніки допомогли зрозуміти історію Київської держави.
Діяльність після виконання уроку
Створити інфографіку або мініпрезентацію «Досягнення Київської держави очима STEM-наук» (наприклад: архітектура Софії Київської, писемність, технології воєнної справи, водні шляхи).