STEM-проєкт (урок). Як працює проєктор

Автор Каліна Катерина Олександрівна

Вікова категорія учнів (вихованців): 5-6 клас

Предмети: інформатика

Актуальність проєкту (уроку): У сучасному світі, насиченому цифровими технологіями, розуміння принципів роботи пристроїв є надзвичайно важливим. Проєктори широко використовуються: в освіті, бізнесі, розвагах тощо. Але більшість учнів не замислюються над тим, як саме проєктори функціонують, які фізичні та технологічні принципи лежать в їхній основі. Даний проєкт дозволить здобувачам освіти не лише розширити знання про презентації, але й зануритися у світ оптики, інженерії та наукового дослідження, розвиваючи критичне мислення та винахідницькі навички. Вивчаючи проблему відстані до екрана та місця для глядача є практично значущим аспектом, що дозволить їм застосувати теоретичні знання на практиці.

Стислий опис проєкту (уроку):

"Як працює проєктор?" є інтегрованим уроком, що поєднує знання з інформатики, фізики, математики та інженерії. Учні, працюючи в групах, досліджуючи принцип дії проєктора, створюють його спрощену матеріальну модель (прототип) з підручних матеріалів (мобільний телефон, лінза, коробка). Ключовий етап: експериментальна перевірка гіпотези щодо оптимальної відстані встановлення проєктора та розташування глядачів, використовуючи як власноруч створену модель, так і онлайн-калькулятор проєктора. Результатом проєкту буде не лише розуміння принципу роботи пристрою, але й сформовані висновки щодо його ефективного використання.

Очікувані результати проєкту (уроку):

  • називає обладнання, необхідне для демонстрації електронних презентацій;
  • розуміє залежність між відстанню до екрана та розміром картинки;
  • описує, як добирати приміщення для проведення заходу із використанням електронних презентацій;
  • планує і реалізує експеримент з готовими чи створеними моделями для підтвердження, чи спростування гіпотези;
  • робить висновки, наскільки отримані результати експерименту з моделлю відповідають гіпотезі/прогнозу;
  • розрізняє основні характеристики мультимедійних проєкторів (коефіцієнт відбиття полотна, яскравість тощо);
  • демонструє навички групової роботи та комунікації;
  • розвиває допитливість, логічне мислення та здатність до експериментальної діяльності.

Складові STEM-проєкту, зміст діяльності учнів

S (природничі науки)

  1. Вивчення основних законів оптики (заломлення світла, збільшення зображення лінзою).
  2. Дослідження властивостей світла та його взаємодії з поверхнями (відбиття, поглинання).
  3. Аналіз впливу зовнішнього освітлення на якість проєкції.

T (технології, інформатика)

  1. Ознайомлення з принципами передачі та декодування цифрової інформації проєктором.
  2. Робота з онлайн-калькулятором проєктора (http://projectorcalculator.benq.com/) для визначення оптимальних параметрів.
  3. Використання мобільного телефону як джерела зображення для прототипу.
  4. Аналіз основних технічних характеристик мультимедійних проєкторів.

R (читання+письмо)

  1. Розробляють детальну інструкцію до виготовлення проєктора

E (інжиніринг)

  1. Проєктування та створення спрощеної матеріальної моделі (прототипу) проєктора з підручних матеріалів.
  2. Вибір матеріалів та інструментів для створення моделі.
  3. Внесення змін до конструкції моделі для покращення зображення.
  4. Вирішення практичних завдань з розташування проєктора та екрану.

A (мистецтво)

  1. Обговорення естетичного сприйняття якості зображення (чіткість, яскравість, контрастність).
  2. Розгляд важливості візуального оформлення презентацій.
  3. Творчий підхід до оформлення результатів дослідження (наприклад, постерів, презентацій).

M (математика)

  1. Виконання розрахунків для визначення відстані до екрана та розміру зображення.
  2. Аналіз залежності між відстанню та розміром зображення (пряма/обернена пропорційність).
  3. Використання вимірювальних інструментів (лінійки, рулетки) під час створення моделі та експерименту.
  4. Побудова графіків чи діаграм для візуалізації отриманих даних.

Обладнання, необхідне для реалізації проєкту (уроку):

  • Мобільні телефони (у кожного учня або групи).
  • Лінзи (бажано із десятикратним збільшенням, по одній для кожної групи).
  • Картонні коробки (з-під взуття, побутової техніки тощо, по одній для кожної групи).
  • Канцелярський ніж/ножиці.
  • Скотч/клей.
  • Рулетки/лінійки.
  • Маркери/олівці.
  • Доступ до мережі Інтернет для роботи з онлайн-калькулятором проєктора.
  • Проєктор (для демонстрації) та екран.
  • Презентація для вчителя з ключовою інформацією.

Діяльність після виконання проєкту (уроку):

  1. Презентація групами своїх прототипів та результатів експериментів;
  2. Колективне обговорення висновків, порівняння отриманих даних з теоретичними розрахунками та інформацією з онлайн-калькулятора;
  3. Створення узагальнюючих рекомендацій щодо використання проєкторів для різних цілей;
  4. Можливе проведення конкурсу на найкращий прототип проєктора або найцікавішу презентацію результатів;
  5. Рефлексія щодо набутих знань та навичок.

Використані ресурси:

  1. http://projectorcalculator.benq.com/
  2. Матеріали підручника з інформатики для 6 класу.
  3. Матеріали з фізики (оптика, світло).

Поділитися: