STEM-урок. Збережімо Землю для нащадків. Написання есе у публіцистичному стилі з використанням дієслів неозначеної форми

Автор Світлана Ткаченко

Вікова категорія 7 клас

Предмети українська мова, географія, математика

Актуальність уроку.

  1. Розвиток комунікативних навичок - учні вчаться аргументувати свою позицію, вести дискусію, правильно використовувати термінологію та формулювати заклики (публіцистичний стиль).
  2. Екологічна свідомість, відповідальне ставлення до природних ресурсів.
  3. Формування активної громадянської життєвої позиції, залучення до участі у практичних заходах із захисту довкілля.
  4. Виховний аспект – сприяти дбайливому ставленню до національних природних багатств.

Стислий опис уроку.

  1. STEM-вступ
  1. Демонстрація короткого, емоційного відео або слайд-шоу про красу природи та вплив людської діяльності.
  2. Оголошення теми.
  1. Актуалізація знань
  1. Лінгвістична розминка.
  • Пригадайте, яка основна мета публіцистичного стилю? (Вплив, переконання, інформування).
  • Які мовні засоби є типовими для нього? (Риторичні запитання, оклики, суспільно-політична лексика).
  1. Завдання. Сформулюйте ідеальний заклик до екологічної дії, використовуючи риторичні прийоми.
  1. Дослідження та аналіз даних.

Робота в STEM-групах (4 групи).

  1. Учні отримують науково-статистичні матеріали.

Група 1. Досліджують факти про зникнення видів, деградацію ґрунтів.

Група 2. Знаходять і наводять приклади технологічних рішень (переробка, "розумні" міста).

Група 3. Аналізують структуру успішних екологічних кампаній/петицій.

Група 4. Аналізують діаграми: відсоток забруднення Світового океану, швидкість вирубки лісів (цифри, відсотки, динаміка).

2)Завдання для всіх груп. Вибрати 2-3 найбільш шокуючі/переконливі факти (цифри), які можна використати як аргументи в есе.

4. Проєктування та структурування.

  1. Мозковий штурм. Учитель пропонує розглянути есе як інженерну конструкцію, де кожен елемент (аргумент) має витримувати навантаження (критику) і вести до кінцевої мети (переконання).
  2. Складання плану есе.

Вступ. Гачок (емоційний або шокуючий факт/риторичне запитання).

Основна частина (Аргумент 1). Проблема + Факт/Цифра.

Основна частина (Аргумент 2). Перспектива/Рішення .

Висновок. Заклик до дії.

5. Письмова робота.

  1. Практичне робота.

Написання чернетки есе.

6. Рефлексія та оцінювання.

  1. Обмін думками.

Учні зачитують лише вступні частини своїх есе.

Який вступ виявився найбільш переконливим і чому?

  1. STEM-висновок. Яким чином використання наукових фактів та точних чисел допомогло вам у мовленнєвій діяльності ?

Очікувані результати уроку.

  • Розвиток міждисциплінарних компетентностей (географія, математика, технології, інформатика).
  • Розвиток комунікативних навичок.
  • Поглиблення знань з природничих наук та математики: з географії – здобувачі освіти зможуть дослідити вплив діяльності людини на навколишнє середовище; з математики – проведення розрахунків, складання графіків/діаграм : динаміка танення льодовиків, статистика утилізації та перероблювання пластикового сміття; відсоток забруднення Світового океану, швидкість вирубки лісів.
  • Уміють працювати з цифровими інструментами (PowerPoint, Paint 3D).
  • Формування екологічної свідомості, відповідального ставлення до природних ресурсів.
  • Формування активної громадянської життєвої позиції, залучення до участі у практичних заходах із захисту довкілля.

Складові STEM-проєкту, зміст діяльності учнів.

S (природничі науки)

Дослідження глобальних екологічних проблем; шкідливий вплив їх на здоров’я людини та стан навколишнього середовища.

T (технології, інформатика)

Пошук інформації в інтернеті, створення тематичних презентацій.

R (читання+письмо)

Створення власного висловлення (есе).

E (інжиніринг)

Створюють проєкти технологічних рішень щодо переробки, використання, сортування сміття; "розумне" місто.

A (мистецтво)

Оформлення власних досліджень.

M (математика)

Роблять необхідні розрахунки, будують графіки/діаграми.

Обладнання, необхідне для реалізації уроку.

  1. Проєктор, мобільні телефони з доступом до мережі «Інтернет»
  2. Шаблони (видруковані або цифрові) графіків/діаграм про екологічні проблеми (наприклад, динаміка танення льодовиків, статистика пластикового сміття).
  3. Онлайн-інструменти Google Docs/Slides для спільної роботи.

Діяльність після виконання уроку.

  1. Написання есе в публіцистичному стилі «Збережімо Землю для нащадків» з використанням дієслів неозначеної форми.
  2. Творче завдання (Engineering/Technology). Розробити (письмово або графічно) мініпроєкт "Мій екологічний слід" для своєї родини, ґрунтуючись на принципах 3R (Reduce, Reuse, Recycle), який можна було б реалізувати вдома.

Поділитися: