STEM-урок. Київська держава: виникнення, розвиток і спадщина

Автор Юрій Колісник

Вікова категорія учнів 7 клас

Предмети історія + математика + інформатика + географія

Актуальність уроку.

  1. Формування міжпредметних зв’язків. Учні не лише вивчають історичні події, а й застосовують знання з географії (визначення територій, торгових шляхів), математики (обчислення часу, масштабів, економічних показників), технологій (створення моделей міст, карт, інтерактивних проєктів), інформатики (візуалізації даних, створення презентацій, VR-турів).
  2. Розвиток критичного мислення і дослідницьких навичок. Учні аналізують джерела, порівнюють дані про розвиток Київської Русі, її економічні та культурні зв’язки з іншими державами, роблять власні висновки.
  3. Підвищення пізнавального інтересу до історичної науки. Через використання STEM-технологій (інтерактивних карт, 3D-моделювання давніх міст, роботизованих демонстрацій торгівельних шляхів тощо) учні краще розуміють складні історичні процеси.
  4. Розкриття практичної значущості історії. Розуміння організації державного управління, економіки, дипломатії Київської Русі допомагає осмислити сучасні політичні та соціальні процеси.
  5. Формування цілісного бачення історії як системи. STEM-підхід допомагає побачити Київську державу не лише як історичний факт, а як результат взаємодії природних умов, технологій, науки, культури та людської діяльності.

Стислий опис уроку

Усі учні об’єднані в групи. Кожна група отримує індивідуальне завдання.

Група 1 — Історики:

  • Створюють хронологічну шкалу розвитку Київської держави (від Кия до Ярослава Мудрого).
  • Визначають головні події та правителів.

Група 2 — Географи:

  • Досліджують торгівельні шляхи («із варяга у греки»).
  • Використовуючи Google Maps, вимірюють орієнтовну відстань між Києвом і Константинополем, роблять висновок про складність подорожі.

Група 3 — Інженери:

  • Аналізують, як могли будуватися дерев’яні фортеці (дитинець, стіни, брами).
  • Моделюють просту фортецю Києва із підручних матеріалів або в 3D-програмі (Tinkercad).

Група 4 — Математики-аналітики:

  • Розраховують, скільки часу займала подорож з Києва до Константинополя човном (приблизна швидкість руху — 6 км/год, відстань — 1500 км).
    Формула: t = s/v.
    → Відповідь: близько 250 годин ≈ 10–11 днів без зупинок.
  • Обговорення: які природні труднощі могли впливати на шлях?

Очікувані результати уроку.

Учні зможуть:

  • Пояснити процес об’єднання східнослов’янських земель навколо Києва.
  • Назвати головних правителів і їх досягнення.
  • Побудувати просту хронологічну шкалу подій із використанням цифрових технологій.
  • Виконати інженерно-математичне завдання (розрахунок відстаней, торгових маршрутів тощо).
  • Зробити висновки про роль Київської держави у розвитку Європи.

Складові STEM-проєкту, зміст діяльності учнів

S (природничі науки)

Дослідження географічних та природних умов території Русі та їхнє значення для розвитку економіки, містобудування та інших факторів утворення та розвитку держави східних слов’ян.

T (технології, інформатика)

Пошук інформації в інтернеті.

R (читання+письмо)

Підготовка повідомлення про найвідоміших правителів Київської держави.

E (інжиніринг)

Моделювання простору Києва часів Ярослава Мудрого (з використанням відеоуроків).

A (мистецтво)

Створення ілюстрацій найвідоміших пам’яток Русі.

M (математика)

Роблять розрахунок часу подорожі човнами від Києва до Константинополя.

Обладнання, необхідне для реалізації уроку

  • Комп’ютер / інтерактивна дошка.
  • Google Maps або історична карта Київської Русі.
  • Онлайн-інструменти: Canva, Tiki-Toki, Genially або Google Jamboard.
  • Канцелярське та вимірювальне приладдя.

Презентація результатів

  • Кожна група коротко представляє свої висновки.
  • Обговорення: які знання з математики, географії, техніки допомогли зрозуміти історію Київської держави.

Діяльність після виконання уроку

Створити інфографіку або мініпрезентацію «Досягнення Київської держави очима STEM-наук» (наприклад: архітектура Софії Київської, писемність, технології воєнної справи, водні шляхи).

Поділитися: